dinsdag 12 oktober 2010

MENEER ALZHEIMER MAAKT EEN PUZZEL

ZZP 7 betekent heel wat als ik dat zo in het boekje lees. Maar voor mijn moeder is het een geschenk: er is meer zorg en begeleiding mogelijk. Yes!!
En, het klinkt zo verschikkelijk, het was nodig. De woongroep vraagt zeer veel zorg en begeleiding. Om de dag voor deze zes mensen in goede banen te leiden is veel nodig, en met name het communiceren met deze mensen, ieder in een eigen wereld, vraagt veel kennis en ervaring. En dan maakt een hokje "ZZP 7" het mogelijk om meer begeleiding in te zetten. Ook is er veel aandacht voor begeleiding en scholing van de groep verzorgenden.

En dan gebeurt het dat ik op een dag kom en zie dat mijn moeder met een legpuzzel bezig is. Onder de hoede van een stagiaire zit zij heerlijk stukje voor stukje te passen en te meten. Het beeld van twee kleine poesjes in een houten bakje komt langzaam in beeld. Heel stiekem worden er af en toe wat stukjes op de juiste plek gemanouvreerd. En elk passend stukje vervuld haar met trots. Ze kijkt stralend rond en haar ogen glimmen: zie je dat het goed is!!!! De laatste stukjes gaan helemaal goed en ze gaat meteen rond om iedereen het resultaat te laten zien.
Puzzel twee: die met twee kleine hondjes en 35 stukjes doen we samen. Kop koffie erbij, koekje en we maken samen een half uurtje vol. En wederom is ze trots als het haar lukt de puzzel te leggen. Ik geniet van haar blik. Ze is blij en tevreden, heeft zich anderhalf uur zich bezig kunnen houden, niet hoeven te zoeken naar haar pa en ma.....heerlijk!!
De deksels gaan op hun plek en de verzorging wordt gevraagd de puzzels goed op te bergen: ze zouden eens afgenomen worden!!  En ik........ik hoef nu niet te vluchten, krijg bij weggaan weer een knuffel, en voel me zelf een stuk beter. Mijn moeder is even een beetje gelukkig geweest. Ik heb ervan genoten....

De volgende dag struin ik de Wibra door op zoek naar nog meer van die puzzeltjes. Ja, hoor: een met dolfijnen......super: 1.40 euro om een mens gelukkig te maken, heerlijk toch!!! En ik hoop dat meneer Alzheimer ervoor zorgt dat ze nog vaak van die puzzels mag genieten....ze zijn elke dag nieuw voor haar!! Geeft het haar geluk en dat is het allerbelangrijkst!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten