donderdag 29 juli 2010

PRAKTIJKBOEKJE

Een aantal dagen vrij en dan heb je dit ...weer!!!Het huis is voldoende gepoetst, besloten om niet meer zo vaak met mijn pinpas te zwaaien, al drie keer gesport deze week, de strijk is gedaan, : dan rest niets anders dan opruimen. En dan niet het aanrecht ( is al netjes) maar de verborgen hoeken waar zich gedurende de tijd een hoop rotzooi en papier verzameld heeft.
Zo gezegd, zo gedaan. Oude tubetjes creme, volledig onbuikbaar geworden diskettes, wat kleingeld ( wie het kleine niet eert.....dus in de spaarpot!) , zeer verouderde garantiebewijzen en aankoopbonnen: alles verdwijnt op snel groeiende stapeltjes. Weggooien, oud papier en bewaren!!
Als laatste valt mijn oog op CWZ-spullen. Samenvattingen van bijscholingscursussen, nog een paar deelnamebewijzen en wat oude notulen en berichten.
Het weer buiten is dusdanig beroerd dat ik rustig de tijd heb om een en ander eens door te lezen.
Waar spraken we over in 2003?
Nou, de kernwaarden van het CWZ waren toen: waardigheid en gelijkwaardigheid van mensen, professionaliteit, samenwerken, openheid, integriteit en respect.
Bedenk nu dat we weer over kernwaarden bezig zijn geweest de afgelopen maanden: betrokken, gedreven, professioneel en .... ( weet de laatste niet meer!) Vraag me af of we dus opgeschoten zijn de afgelopen jaren!!
Nog een verslag wat aan mijn ogen voorbij gaat: jawel: teambuilding in 2003.
Lachen..... we begonnen met liedjes zingen. De conclusie was dat het team een softe indruk maakte
Toen moesten we , in een kring staand, van de collega naast je, een positieve kwaliteit benoemen.
Het doel hiervan was om te komen tot de kwaliteiten van ons team, de valkuilen, de uitdagingen en de allergieen . Voor de liefhebber: ze staan allemaal op papier!!
De uiteindelijke uitdaging voor het team werd: ELKAAR AANSPREKEN IN POSITIEVE EN KRITISCHE ZIN OP WAT GOED GAAT EN WAT BETER KAN.
Nou, hum, uhhhh, tja, ach, je blijft uitdagingen houden nietwaar?
En als laatste ligt daar, glanzend met wat beduimelde randjes mijn praktijkboekje uit 1976!!
Ik pak het "praktijk-en rapportenboekje van
mej.zr. E.C.M. Janssen" op en blader het vol nostalgische gevoelens door. Leerling van 1-9-1976 tot 1-3-1980. Alle stageafdelingen worden benoemd en ik lees dat ik op 12 afdelingen als leerling gewerkt heb. Moet je tegenwoordig mee komen!! 10 mei 1979 ben ik begonnen op de neurologie.....en niet meer weggegaan.
In het boekje staan allerlei verpleegkundige handelingen benoemd die tijdens de opleiding geparafeerd moesten worden. De meest simpele als " zorg voor de ziekenkamer" , "ondersteunen van de hulpbehoevende patient" en "geven van de ondersteek", maar ook "gebruik van hielring", "reinigen van ongedierte"( is nog afgetekend ook!) en "geven van alcohollakens".
We moesten 6 operaties bijwonen, 20 klinische lessen bijwonen, 4 verslagen van een ziektebeeld maken en ik ben bij 12 bevallingen geweest.
Ik ben in de opleiding 39 dagen ziek geweest en ben met een 7 1/2 geslaagd!!
In Utrecht moesten we op schriftelijk examen in de jaarbeurshallen. En voor mij, achter mij, naast mij: overal zat "Janssen". Zenuwtoestand was dat!! Met z'n allen met de trein....
Zo ging dat toen dus.
Heerlijk dus een paar uurtjes nostalgie beleefd EN een opgeruimde hoek!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten