donderdag 29 juli 2010

STEMMEN

Na een heerlijke pinksterzondag met stralend weer en 80 km fietsen in de benen is het 's avonds tijd om op de bank neer te ploffen. Tv aan om naar het "premiersdebat" te kijken! Ik moet me toch op de hoogte gaan stellen hoe er gestemd moet gaan worden in juni. Vier mogelijke kandidaten, allen man, gaan de strijd met elkaar aan. Elk van hen verdedigt zijn standpunten en probeert middels de stem stemmen te winnen. Ik volg hun woorden met interesse: de tijd vliegt voorbij.

Ieder heeft wel iets goeds, maar sommigen zakken door de mand. Wilders was zeer duidelijk, hij pakte Cohen flink aan. Maar ik wil toch niet Wilders aan de macht? Cohen probeerde zijn standpunten te verdedigen door vaak te refereren aan zijn tijd als burgemeester van Amsterdam. Vond ik geen goede zet: de gemeenteraad beslist en niet hij! Ook zette hij zich er niet neer als daadkrachtig, ervaren persoon. Rutte kon het goed verwoorden, maar ik vind hem als persoon niet zo geschikt voor premier. En Balkenende sprong er niet uit: niet negatief, maar ook niet positief. Heeft hij het nou zo slecht gedaan?

Het mooiste komt eigenlijk meteen na de uitzending: hoe hebben ze het gedaan, wie is de winnaar, wat hebben ze nou gezegd enzovoort. Rutte won het debat, Cohen werd tweede, de andere heren gedeeld derde. Daar snap ik dan weer niks van: Cohen tweede? Zo aan het hakkelen, zo teruggrijpen op vermeende successen in Amsterdam?

Stemmen in mij zeggen dat het enorm verwarrend wordt. Elke partij heeft iets goeds, en elke partij heeft minpunten. Moet ik nu naar mijn eigen hachie gaan kijken: de zorg? VVD en CDA willen daar juist bezuinigen!! Wilders wil er verpleegsters (!) bij en Cohen bezuinigt minder. En wat moet ik nu met de AOW? En de hypotheek?

Omdat ik het niet weet probeer ik de stemwijzer en het kieskompas uit. Zo eerlijk mogelijk beantwoord ik de vragen en tot mijn stomme verbazing kom ik in de richting van de SGP.....nee toch!!!! Hoe kan dat dan? Dat nooit!

En dan rijst de vraag nog: tactisch stemmen? Als ik niet wil dat de een gaat regeren, moet ik wel op een ander stemmen.

Zo vergaan mij de dagen tot 9 juni. Ik zweef en zal bij elke gelegenheid landen om het duidelijker voor mezelf te krijgen. Ik luister, lees en praat.....

Maar een ding is wel duidelijk: ik luister naar de stem die in me zegt: ga stemmen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten