donderdag 29 juli 2010

THEEKRANSJE!?

Sinds ruim een jaar probeer ik, naast het werken op de afdeling, meer te doen met mijn kennis en ervaring. Bovendien is het verder kijken dan je eigen afdeling zeer nuttig. Nou doe ik dat al op decubitus-gebied, maar er zijn binnen het CWZ meer dingen die je buiten je afdeling kunt doen. Zo is daar de Verpleegkundige Staf. Een groep verpleegkundigen die, namens de "werkvloer", de kwaliteit van de zorgverlening van het CWZ bewaakt, bespreekt en het bestuur adviseert in nieuw beleid. Het is niet de bedoeling daar de specifieke afdelingsproblemen te bespreken, maar alles over de zorg in een breed perspectief.

Het eerste wat me opviel in deze groep is het hoge gehalte verpleegkundigen dat al jaren in het CWZ werkt. Ieder kan dus spreken over hoe het vroeger was en hoe het nu is. Het liefst willen we natuurlijk het "ouwe" met het "nieuwe"combineren . Er zit me toch een blik ervaring!!

En na een aantal vergaderingen, bijeenkomsten en werkgroepjes blijkt dat ik er veel in kwijt kan. Gebruikelijk is dat de groep meedenkt en meepraat over nieuwe ontwikkelingen, zoals daar zijn het EVS, het EWS en Veilig Patientenvervoer . En als ik dan die stukken lees beginnen de raderen in mijn hoofd onmiddelijk te draaien: dit werkt niet, dat wordt gemist, dat is wel een goed idee, hoe moet dat ingevoerd worden. En bij echt alles denk ik onmiddelijk aan de factor TIJD!!! Er wordt weer van alles op het bordje van de verpleegkundigen gelegd. En natuurlijk moet er veilig gewerkt worden, moeten we met de tijd mee (ICT) en vraagt de maatschappij om nieuwe inzichten, maar het kost de verpleegkundige weer meer tijd.

En dan kan ik echt strijdbaar worden en voor mijn werkvloer op proberen te komen! Het is van groot belang het beroep van verpleegkundige in een goed daglicht te zetten: we zijn geen "zustertjes" meer zoals vroeger, die op alles ja, nee en amen zeiden en alleen maar keihard werkten, maar we zijn verpleegkundigen die de spil zijn in de zorg rondom de patient . We moeten vertrouwen in onze inzichten en ervaring, we mogen trots zijn op ons vak en het een prachtig beroep vinden!

Theeleuten is dus niet wat er gebeurd in de Verpleegkundige Staf, maar onder het genot van een "cappucino of een wienertje"denken we mee en gaan we voor een goede vertegenwoordiging van iedereen om onze doelen te bereiken: de patient is okee, en de verpleegkundige is okee!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten