vrijdag 12 augustus 2011

zORgen

Sinds een paar maanden (!!) wordt de communicatie op de afdeling via emails verzorgd. En dat betekent dat er nu, naast agenda's en notulen, ook andere interessante zaken op mijn laptopscherm verschijnen.
Zo kwam daar op een dag van mijn teamleider een berichtje over "stage lopen in de OR". Eerst wilde ik het meteeen wegklikken: een OR staat garant voor saaie, taaie stof , bergen papier en suffe vergaderingen.
Maar toch: omdat ik erg bezig ben met ik verder moet in het CWZ als oudere werknemer, ga ik het mailtje  doorspitten.
Ik lees over stageperiode, bezigheden van de OR, intake, begeleiding, doelen, verwachtingen en competentieprofiel. Competentieprofiel?! Nou wordt het interessanter want daarin staat beschreven wat ik zou moeten kunnen ( inbrengen). De hemel zij dankbaar dat ik daar in het Verpleegkundig Beraad al wat mee te maken heb gehad. Een stuk of tien verschillende competenties passeren de revue: bij sommigen denk ik: gaat lukken, doe ik al, kan ik leren; maar er zijn er ook waarbij ik denk: dat kan ik nog lang niet!! Wat moet dat worden? Zou ik dat echt wel kunnen?
Maar goed, meteen denk ik dan: stel je niet aan, doe niet zo onzeker, het is bedoeld als een stage, om te kijken, te ervaren en te leren........

Dan maar eens op het intranet kijken wat er daar over de OR te vinden valt. Klik, klik, nog een paar klikken en dan zijn daar verslagen. Verbaasd kijk ik naar 1 A-viertje, versierd met bloemetjes. Lees het verslag vol simpele taal........als dat zo is!!!!!!
Lees nog maar eens verder: agenda's, jaarverslag, waar zijn ze mee bezig op dit moment en wat zijn de werkzaamheden van de verschillende commissies. Resultaten van het Medewerkerstevredenheidsonderzoek, arbozaken, de minder interessante cijfers. En ook belangrijk: wie zitten er op dit moment in de OR? Namen van al dan niet bekenden passeren, de bijbehorende gezichten bekijk ik eens bij de personeelsuitgang.
Op internet zoek ik eens naar verdere info......massa's afkortingen, wetten enz enz. Maar goed: het is te vinden en van geen enkel mens zal worden verwacht dat ze dit allemaal meteen weten.
Na een paar dagen besluit ik me toch eens aan te melden. Spannend!! Een geprekje met de dames van het Dagelijks Bestuur en ik ga over de streep: het lijkt me leuk, vernieuwend en een keer wat anders: 15 september begin ik met mijn stage bij de OR. Ben reuze benieuwd naar de vergaderdonderdagen!!!

En mijn teamleider zei : "Ik wist het!!! Toen ik de de knop van verzenden indrukte wist ik het: hier gaat iemand op reageren en ik wist meteen wie!"
Tja, de afdeling gaat me een dag per week missen!!! Ik ga zORgen....





1 opmerking:

  1. Hoi Elise, ik heb 2 jaar in de OR gezeten en ben ook voorzitter geweest. De compensatie voor de afdeling was bij ons ook altijd een probleem, maar de wet verplicht de werkgever en dus ook de teamleider, om het OR-werk te ondersteunen en te stimuleren. Ik vond het altijd enorm interessant en heb ook regelmatig de vergadering met de bestuurder moeten schorsen voor overleg met de overige OR-leden en de achterban, want daar doe je het per slot van rekening voor.

    BeantwoordenVerwijderen